På tal om Skönhetsideal?


Clara och Julia sitter på Mcdonalds och tittar ut genom fönstret. De ser Göteborgare passera, vanliga människor av olika ursprung, olika  åldrar , olika utseenden.
Vi ställer oss frågan: hur många av de passerande är egentligen klassade som snygga? Vilka av dessa människor skulle kunna sättas in i kategorin: "ser bra ut"? 
Under loppet av två minuter passerar det cirka femtio männiksor, varav fem stycken såg bra ut.

Vad är det för sammhälle vi lever i där majoriten av människorna klassas som fula?
Unga tjejer står i timmar framför spegeln på morgonen, gör sig iordning, tänker "vad ska jag ha på mig?" kletar på lager med smink för att täcka sin otillräckliga hy, för att ändå bara hamna under kategorin godkänd, Hon har iallafall ansträngt sig.

Vi har blivit hjärntvättade av alla överdrivna skönhetsideal. dag av efter dag överösas vi av extrem skönhet,  och visst är det svårt att uppskatta vanliga människor när man har sett något mytcket vackrare?

Varför kan man inte bara börja tycka vanliga människor är fina som de är?
varför måste allas värderingar vara uppbyggda på hur man ska se ut, vad som är okej?

Varrför är det fint att vara smal men fult att vara tjock?
Varför är det inne med päls men ute med nylon?
Därför att någon sitter och bestämmer exakt hur vi ska vara, hur vi ska se ut, hur vi ska bete oss, vad vi ska tänka.

Vi har lagt ribban för skönheyt aldelles för högt, dit ingen kan nå.
Den enda effekten av detta är att fler och fler männsikor tycker illa om sig själva.

Våra utseenden duger inte längre, som det gjorde förr.

Varför ska man dag efter dag behöva kämpa för att klara sig över sammhällets yta,  sträva efter ett mål som är omöjligt att nå? konsumera så mycket skönhetsprodukter som möjligt bara för att klassas som okej, för att du inte ska hamna i kategorin ful när du passerar glasfönsret vid Mcdonalds.

Kommentarer
Postat av: Anonym

kul att ni sitter och dömer folk och säger vilka som ser bra ut och inte.

2009-03-07 @ 13:57:12
Postat av: Anonym

Det gör vi alla, och det vet du.

2009-03-08 @ 13:28:00
Postat av: Anonym

dra inte alla över en kam bara för att du själv gör det.

2009-03-09 @ 17:46:14
Postat av: Linnea

Gosh. Ni är söta. Alla är söta. Det är folks små egenheter som gör dem vackra.

2009-03-09 @ 17:52:07
URL: http://seroxat.blogg.se/
Postat av: Louise

Men vem bestämmer igentligen vem som är ful och inte? Jag menar alla har ju olika smak av killar och tjejer. T.ex Aylin gillar ju håriga killar medans jag föredrar icke håriga ;) Pussen till er alla sötisar

2009-03-09 @ 21:42:59
Postat av: Louise Ha

Men vem bestämmer igentligen vem som är ful och inte? Jag menar alla har ju olika smak av killar och tjejer. T.ex Aylin gillar ju håriga killar medans jag föredrar icke håriga ;) Pussen till er alla sötisar

2009-03-09 @ 21:44:24
Postat av: Aylin

HAHAHAHA sjäälvklart :D jag säger bara: Grr blattehår....

2009-03-09 @ 21:46:37
Postat av: Clara

till "anonym"

Jag vill inte döma folk, men det tråkiga är att man vet att alla gör det, det är ju trots allt det vårat sammhälle är uppbyggt på, tråkigt nog, för att vi har blivit "hjärntvättade" av alla skönhetsideal. Jag önskar att alla kunde börja se människors egna vackra sidor =) det är ju det jag försäker säga, inte att folk är fula.

2009-03-10 @ 13:23:22
URL: http://claracorner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0